Як обрати сімейного лікаря?

08.12.2017 11:54

Одна з найбільш обговорюваних новацій 2018-го – укладання договору зі своїм сімейним лікарем. Як це має бути на ділі? За словами головного лікаря Центру ПМСД В’ячеслава БЕЖАНА, медична допомога вже не прив’язана до місця прописки, проживання.  Кожен з нас може вибрати сімейного лікаря у будь-якому медичному закладі, а гроші за  медичне обслуговування заплатить держава. Процес вибору лікаря, можна сказати, уже стартував, укладення договорів розпочнеться після Нового року. Як обрати сімейного лікаря – покрокові інструкції від головного лікаря Центру.

1. Визначіться
з лікарем
Ви знаєте хорошого лікаря, обслуговувались у нього і залишились задоволені результатами? Ось вам і відповідь на запитання «як знайти свого лікаря?» Якщо ж Бог милував і до лікаря вам ходити не доводилось, поцікавтесь у родичів, сусідів, друзів, колег – можливо, у них був позитивний досвід. Зрештою, ми живемо у невеличкому і компактно заселеному районі, де всі і все про всіх знають. Кожен з наших «сіменників» має репутацію – хтось кращу, хтось гіршу. Для медиків настав той момент, про який кажуть «авторитет працює» або не працює.
Інший варіант – просто зверніться до медичної установи і познайомтеся з лікарями. Інформацію про них можна отримати  безпосередньо в реєстратурі.  
Пам’ятайте одне: зараз ви не мусите звертатись до лікаря «строго за пропискою» – можете обрати лікаря, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
2. Підпишіть декларацію
Заклади первинної медичної допомоги, в яких працюють сімейні лікарі, підписують контракт з Національною службою здоров’я, а пацієнти – декларацію з тими лікарями, яких самі собі обрали.
Декларація підписується безстроково, тобто вам не потрібно буде перепідписувати її щороку. З іншого боку, якщо ви вирішите підписати угоду з іншим лікарем, ви зможете зробити це у будь-який час.
Документи, які знадобляться для підписання угоди з лікарем, – ваш паспорт та ідентифікаційний номер. Якщо ж ви підписуєте декларацію з педіатром (чи сімейним лікарем, який буде обслуговувати вашу дитину), то також знадобиться свідоцтво про народження дитини та документи (паспорт та код) обох його батьків або опікунів.
Основний спосіб заповнення декларації – електроний: лікар внесе ваші дані в систему. Важливо, що декларація з’явиться в системі після подвійної авторизації: лікар попросить назвати код, який надійде вам СМС-повідомленням. Якщо ж у вас немає мобільного телефону, лікар сфотографує чи відсканує ваші документи, щоб долучити їх до декларації.
Потім лікар роздрукує декларацію, яку ви підпишете у двох примірниках (один з них залишається у вас). І от з цього моменту ви можете звертатись до лікаря у будь-який час.
На випадок відпустки або хвороби у вашого лікаря має бути заміна – інший лікар первинної ланки або черговий заклад первинної медичної допомоги. Якщо вам знадобиться допомога, а ви знаходитесь в іншому місті, звертайтесь до найближчого закладу первинної медичної допомоги.
Один лікар може обслуговувати максимум дві тисячі пацієнтів. Таку кількість пацієнтів рекомендує МОЗ. Можуть бути і виняткові ситуації, наприклад, коли лікар працює в селі, де проживає більше 2 тисяч людей. Тож якщо ви впевнені, що знайшли хорошого лікаря, не гайте часу, адже у нього може просто не залишитись місць для нових пацієнтів.
3. Звертайтесь при найпершій необхідності
Ви зможете звертатись до вашого лікаря з будь-якими питаннями, пов’язаними зі здоров’ям. Як показує світовий досвід, більшість проблем з здоров’ям можуть бути вирішені на рівні первинної ланки, особливо якщо вчасно звернутись. Крім безпосереднього обстеження і лікування, лікарі первинної ланки в разі необхідності будуть також видавати направлення до вузькопрофільних спеціалістів, виписувати рецепти на ліки, зокрема і ті, що підпадають під програму “Доступні ліки, та будь-які медичні довідки.
Тож з цих міркувань краще обирати лікаря, який практикує поруч з вами, – це скоротить витрати часу на дорогу.
4. ...і не давайте хабарів
Четверте і чи не найважче для нашого менталітету – НЕ віддячувати лікарю грошима. У 2018 році заклад, в якому працює сімейний лікар, почне отримувати пряму річну оплату за обслуговування кожного пацієнта, який уклав з ним договір. Планується, що у 2018 році середня виплата на первинній ланці складе близько 370 грн. на одного пацієнта, у 2019 – 450 грн. Практика у 2000 пацієнтів може мати річний дохід від 740 000 грн. до 1 000 000 грн. у 2018 та від 900 000 до 1 200 000 грн. у 2019. У цей бюджет входять оренда кабінету, оплата роботи лікаря, медсестри (фельдшера), прості витратні матеріали та часткове покриття аналізів. Близько половини цих коштів – видатки практики, все інше – зарплата працівників (лікаря, медсестер, фельдшерів).
За цими тарифами закладам первинної медичної допомоги буде платити ДЕРЖАВА – саме для того, щоб у медичних працівників були гідні зарплати і щоб ці гроші не платили пацієнти, як це відбувається зараз. Тож йдучи до лікаря, пам’ятайте, що це не та послуга, за яку ви маєте покласти «подяку» в кишеню лікарю. Це медична послуга, за яку заплачено з ваших податків.
Леонтіна СТЕПАНЧУК

Назад